Woensdag 11 juni 2014 - 9/11 Memorial/NYC by night - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Caroline en Sébastien Pex - WaarBenJij.nu Woensdag 11 juni 2014 - 9/11 Memorial/NYC by night - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Caroline en Sébastien Pex - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 juni 2014 - 9/11 Memorial/NYC by night

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Sébastien

11 Juni 2014 | Verenigde Staten, New York

Het is nu 20.15 uur en we zijn terug op de kamer. We hebben al een intensief dagje achter de rug. Om 08.15 uur ging de wekker, want we willen zo veel mogelijk mee maken en zien in New York, dus een beetje op tijd op staan. Na ons ontbijt, uiteraard weer bij StarBucks, want die zit hier op iedere hoek van de straat, hebben we een 2-daagse ticket voor de hop on-hop off bus gekocht. Om 10.30 uur zitten we in de bus van de Downtown loop op weg naar het zuiden. Na een uurtje komen we aan bij the Freedom Tower en het 9/11 Memorial. We zijn bewust direct helemaal naar dit punt gegaan, omdat we dit heel graag willen zien. De vorige keer dat we hier waren, 2011, was de Freedom Tower pas voor de helft gebouwd. Nu is het zo goed als af, ze zijn alleen binnen nog bezig. Wat een prachtig mooi gebouw is dit, en zo hoog! Aan de andere kant voor de Freedom Tower ligt het 9/11 Memorial en museum. We lopen die richting op en worden allebei al wat stiller als we die kant op lopen. Het 9/11 Memorial is prachtig en heel indrukwekkend om te zien. Ik zal proberen het te omschrijven, maar het zal nooit zo indrukwekkend zijn als wanneer je daar zelf loopt. Op de plaats waar de 2 torens hebben gestaan zijn 2 vierkanten, zo groot als de torens. In deze vierkanten loopt vanaf de zijkanten water als een waterval naar beneden naar een volgend niveau, vanaf dit niveau loopt het in een vierkant gat in het midden. Aan alle zijkanten van de vierkanten zijn een soort balustrades gemaakt met hierin de namen van de slachtoffers van 9/11. Bij sommige namen is een roos of Amerikaans vlaggetje geplaatst. Ook zijn de namen opgedeeld in verschillende stukken. Zo is er een gedeelte voor de slachtoffers die als eerste aanwezig waren om te helpen, bijv. ladder 21, maar ook een stuk met de namen van de slachtoffers van flight 93 en vlucht 77. Zo indrukwekkend allemaal, we werden er allebei zelfs emotioneel van. Bij een aantal namen zag je ook staan ....and her unborn child. Gewoon kippenvel als je daar loopt, maar zo mooi dat er een Memorial is gemaakt. Het museum is erg druk om naar binnen te gaan, er staat een rij voor de tickets van circa 1,5 uur. Dat vinden we een beetje te lang dus gaan we weer terug naar de voorkant en St. Paul's chapel. We stoppen even bij de 9/11 shop en kopen net als 3 jaar geleden een metalen boomblad die staat voor een blad van de bomen die bij het 9/11 Memorial komen te staan. Hierna brengen we nog een bezoekje aan de St. Paul's chapel. Inmiddels is het alweer 13.30 uur dus de hoogste tijd om weer een hapje te eten, we halen bij Dunkin Donuts lekker een paar donuts en eten deze in het parkje op. We willen de bus weer nemen terug naar Time Square alleen is het bij de opstapplaats zo enorm druk dat het nooit in 1 bus gaat passen. We lopen dan naar het volgende opstappunt bij Battery Park. We wilden eigenlijk eerst vandaag ook nog naar het Vrijheidsbeeld gaan, maar omdat het al 14.30 uur is stellen we dit uit tot morgen. We nemen de bus terug tot Rockefeller Center. Hier maken we even een plasstop en haken we even een paar sushi, gewoon even lekker voor tussendoor. We winkelen nog een beetje op 5th avenue en gaan daarna lekker een pizza eten bij de Italiaan. Na het eten nog even de M&M store en Fossil winkel kijken en dan terug naar de hotelkamer. Even lekker,douchen en dan als het donker is gaan we terug naar Rockefeller Center om naar de top te gaan en van het uitzicht bij nacht te genieten. Dus nu gedoucht en wel klaar voor vertrek naar het uitzicht op de Top of the Rock!

Het is inmiddels ook hier donderdag geworden, 00:05 uur, en we zijn weer terug van ons avondtripje. Om 21.15 uur waren we terug bij Rockefeller Center om tickets te kopen voor de Top of the Rock. De eerst mogelijk tijd om naar boven te gaan was 22.20 uur, dus dat werd een uurtje wachten. Niet zo heel vervelend als de StarBucks in de buurt zit.... Om 22.20 uur vliegen we omhoog, de lift gaat binnen 60 seconden naar de 67ste verdieping. Vanaf hier kun je nog 2 verdiepingen omhoog met de roltrap tot de 69ste verdieping. Het is echt geweldig om New York en haar lichtjes in de nacht te zien. We hangen een uurtje rondje om foto's en nog meer foto's te maken, maar dan is het toch weer tijd om weer naar beneden te gaan. Dit gaat net zo snel als naar boven. Op de terugweg nog wat foto's maken op Time Square, maar dan is het echt de hoogste tijd om ons bedje op te gaan zoeken. Dus ik zeg "welterusten"!

• 12 Juni 2014 - 07:53

Robin:

Wow, klinkt allemaal heel indrukwekkend!

• 12 Juni 2014 - 09:16

Cobie:

Tsjonge tsjonge wat een verhaal.ze beschrijft het zo"mooi" dat je het zelfs hier voelt hoe het daar is,ook de emotie breng je goed onder woorden,gewoon kippenvel.maar morgen maar wat vrolijks doen,gaan jullie naar het Vrijheidsbeeld vandaag?veel plezier.xxxxxOns

• 12 Juni 2014 - 20:20

Nance:

Het 9/11 museum is echt impressive; heb er foto's van gezien.... Word je nog emotioneler dan bij the 9/11 memorial.

Veel plezier bij Lady of Liberty morgen :)